Limemousse- GI efterrätt

Igår drog det åska över oss,
tror ingen vaken människa i göteborgsområdet missade detta :P
När den värsta åskan var över bestämde sig jag och mamma för att göra Limemousse.
 
Är en GI-efterrätt med en väldigt frisk smak, väldigt god så här på sommaren.
Dock tyckte vi alla att portionerna var lite väl stora (jag åt bara halva min) och då är portionerna beräknade till 4 personer och vi är 5 personer.
 
Receptet kommer från en tidning mamma har haft ganska länge nu :)
118 GI-recept, en bilaga till EXPRESSEN, GT och KVÄLLSPOSTEN.
 
2 limefrukter
1 msk hackad färsk mynta
2 ägg
1-2 msk råsocker
1 krm salt
400 g färskost
Till Servering:
Rivet limeskal
1 kvist mynta

Tvätta limefrukterna noga och riv skalet. Pressa ur saften.
Hacka myntan.
Knäck äggen, ett i tagen (varför man nu skulle knäcka dem fler i taget) Lägg vitorna i en skål och gulorna i en annan.
Vispa äggulorna och råsockret vitt och pösigt. Rör ner limesaften.
Vispa äggvitorna med saltet till ett fast skum. Vänd försiktigt ner skummet i gulorna och rör ner färskosten och myntan.
Fördela i fyra portionsformar (skulle lätt räcka till 7-8 portioner också)
Ställ formarna kallt minst fyra timmar.
Garnera med limeskal och mynta före servering.

Kommentarer
Postat av: maja

Ja gud, jag såg bilden på tumblr, och hjälp supersnygga bilder! Och fin efterrätt och allt det där! Otroligt fina skålar c: Finfint x100 000!

Svar: Tack så mycket!! :D Ja den här efterrätten var verkligen fotogenisk :D
Olivia Nordberg

2013-07-28 @ 17:26:48
URL: http://lennevi.blogg.se/
Postat av: JUNITJEJ

Så smaskigt!

Svar: jaa :D det kan jag lova :D
Olivia Nordberg

2013-07-30 @ 17:22:33
URL: http://www.junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback